Вівторок, 12.08.2025, 21:47
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість

 

Інноваційний урок з природознавства у 3-В класі
Тема. Чим особливі гриби?
Мета:
- сформувати в учнів уявлення про гриби, як особливе царство живої природи; навчити розрізняти їстівні гриби від отруйних; збагачувати знання та словниковий запас школярів;
- розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість;
- виховувати допитливість, любов до природи та рідного краю.
Обладнання: презентація «Чим особливі гриби», флеш-картки «Отруйні і їстівні гриби», презентація « Топ-10 незвичайних грибів», індивідуальні картки, картки-смайлики.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вірш-привітання
Пролунав гучний дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо
Наш урок розпочинаймо.
- Доброго дня, шановні гості і любі діти! Сьогодні у нас особливий урок. До нас завітали гості, щоб побачити, як старанно учні вивчають природознавство.
2.Автотренінг
- Тепер давайте скажемо наш автотренінг.
Я – учень.
Я сиджу на уроці природознавства.
Мене навчають досліджувати і любити природу.
Я все розумію, я хочу все знати.

 - Отже, якщо ви налаштувалися і готові до уроку, тоді ми разом створимо цікавий, творчий і продуктивний урок.
ІІ. Фенологічні спостереження
3. Вправа «Синоптик»
- А зараз синоптик розповість нам про погодні умови і весняні зміни, які склалися сьогодні у природі.
- Який зараз день?
- Який зараз місяць?
- Який стан неба сьогодні?
- Які зміни відбулися у живій природі?
- Які зміни відбулися у неживій природі?
(Учні записують природні показники в зошит, календар спостережень)

ІІІ. Актуалізація опорних знань
4. Робота за комп’ютером (тестування)
- А зараз, щоб повторити вивчений матеріал на попередніх уроках, я пропоную вам виконати тестові завдання на комп’ютері. ( Після виконання тестів учні отримують оцінку і ставлять її на смайлик)
1. Тварини належать до …
А) живої природи; Б) неживої природи; В) неживої і живої природи.
2. Яка основна істотна ознака усіх риб?
А) плавці ,зябра; Б) вміють літати; В) вміють плавати.
3. Тіло вкрите сухою лускою у …
А) земноводних; Б) плазунів; В) риб.
4. Черепахи, крокодили, змії, ящірки – це тварини, яких називають …
А) звірами; Б) плазунами; В) земноводними.
5. Калина, яблуня, бузок – це …. рослини.
А) хвойні; Б) квіткові; В) вологолюбні.
6. Камбала, хек, оселедець належать до ….. риб.
А) морських; Б) прісноводних; В) водолюбних.
7. Знайди рядок, у якому усі тварини дикі?
А) лев, курка; Б) сом, кріт; В) кролик, качка.
8. Частина стебла, за допомогою якої можна розмножувати рослину, називається ……
А) насіння; Б) листок; В) живець.
9. Чим пуголовки відрізняються від дорослих жаб?
А) мають хвіст; Б) мають 3 ока; В) мають луску.

IV. Повідомлення теми та мети уроку
5. Вправа «Морський бій»
- Діти, для того, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, ви маєте розгадати зашифроване слово. В цьому вам допоможе вправа «Морський бій». (Діти за допомогою коду розгадують слово). Отже, на сьогоднішньому уроці ми поговоримо з вами про гриби.

Дізнаємось, на які групи поділяють гриби, де вони полюбляють рости і як їх потрібно збирати.
V. Вивчення нового матеріалу
6. Робота з презентацією
- Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів. Гриби мають усі ознаки живих організмів.
- Назвіть ознаки живих організмів? Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби – особливі організми, бо відрізняються від рослин і від тварин. (Діти міркують чим гриби відрізняються від рослин і тварин).
- Які умови потрібні для росту грибів? Вони полюбляють сирі, вологі й теплі місця. Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того, щоб спекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі. (Підручник сторінка 122). Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.
Яку будову мають шапинкові гриби? ( Діти дивляться на будову шапинкового гриба на слайді) Шапинкові гриби складаються з шапинки, ніжки і грибниці.
7. Робота з підручником. (ст. 122-123)
8. Фізкультхвилинка «Дощик»
Оскільки, гриби полюбляють дощову погоду, то давайте виконаємо фізкультхвилинку «Дощик».

Віє вітер (учні потирають долонями).
Падають перші краплини дощу ( клацають пальцями).
Дощ переростає в зливу ( плескають в долоні).
Злива переростає в бурю ( тупочуть ногами).
Та ось буря вщухає ( плескають руками по колінах).
Вщухає злива ( плескають по грудях).
Падають останні краплі дощу ( клацають пальцями).
Шумить вітерець (учні потирають долонями).
Світить яскраве сонечко і ми сідаємо за парти.
9. Робота з флеш-картками
- Усі гриби ми можемо поділити на дві групи – їстівні та отруйні. Для того, щоб ви навчилися їх розрізняти, ми попрацюємо з флеш-картками. На дошці з’являтиметься зображення гриба і звучатиме його назва. Ваше завдання – запам’ятати назву і вигляд гриба.
10. Проект «Я грибник»
- Один учень мав випереджувальне завдання. Він мав запитати у батьків, які є досвідченими грибниками, як правильно слід збирати гриби. Давайте послухаємо інформацію про правила збирання грибів.
• Гриб зрізай обережно, щоб не пошкодити грибницю.
• Сухе листя і мох не перевертай, щоб грибниця не висохла.
• Не зрізай їстівні гриби, якщо вони ростуть поряд з отруйними.
• Не нищ отруйні гриби. Вони – ліки для звірів лісу.
VI. Закріплення вивченого матеріалу

11. Робота в зошиті

12. Презентація «Топ-10 незвичайних грибів»
- Гриби можуть мати незвичайний вигляд. Щоб ви в цьому переконалися, пропоную переглянути презентацію «Топ-10 незвичайних грибів».
Траметес різнокольоровий - вид грибів, який поширений у всьому світі і росте переважно на стовбурах мертвих дерев, і примітний своїми барвистими смугами. Сам гриб неїстівний у звичному розумінні, але його часто використовують в традиційній китайській медицині.
Гиднеллум Пеку або, як його ще називають гриб «кровоточить зуб», часто зустрічається у хвойних лісах в північно-західних частинах Тихого океану і в центральній Європі.
Гриб «земляна зірочка» або звездовик потрійний відноситься до грибів-дощовиків, які можна знайти в різних місцях і пагорбах по всьому світу. Цей незвичайний гриб змінює свій вигляд після того, як з'являється з-під землі.
Єжовик гребінчастий, який ще називають «мавпяча голова», «бородатий зуб» або «левова грива» на перший погляд не викликає жодних асоціацій з грибом. Цей їстівний гриб росте як на живих, так і мертвих деревах, а в приготовленому вигляді нагадує за кольором і текстурою морепродукт.
Гриб мицена виду Mycena Chlorophos - це один з 71 видів біолюмінесцентних грибів, які світяться зеленим світлом. Біолюмінесцентні гриби ростуть в Малайзії, Індонезії, Бразилії, Мексиці і Пуерто-Ріко, і відрізняються м'яким жовто-зеленим світлом. Біолюмінесцентність обумовлена речовиною, схожою на ту, що присутня у світлячків.
Митинус собачий, латинська назва звучить, як Mutinus caninus сталося від римського фалічного божества Mutinus Mutunus, що означало «як собака». Цікаво, що темна верхівка митинуса залучає комах і відрізняється запахом, що нагадує котячі екскременти.
Кораловий гриб роду Clavaria виглядає так, ніби має зростати на кораловому рифі. Вчені визначили, що існує близько 1200 видів грибів клаварія, які відрізняються різними відтінками, починаючи від білого до яскраво-помаранчевого і пурпурного.
Решеточник червоний, згідно опису одного з дослідників, виглядає як «інопланетянин з науково-фантастичного фільму». Гриб дозріває з білого яйцевидного тіла і набуває вигляду гратчастої кулі яскраво-червоного кольору.
Небесно- білий гриб виду Entoloma hochstetteri живе в лісах Нової Зеландії та Індії. Ці блакитні гриби можуть бути отруйними, але їх токсичність маловивчена.
Трюфель – делікатесний гриб, що росте під землею на глибині до 30 см. Це справжній їстівний шедевр природи, який славиться незвичайним ароматом.
13. Вправа «Назви гриб»
- А зараз ми перевіримо, як ви запам’ятали назви грибів і їхній вигляд. На дошці буде з’являтися зображення гриба, а вам потрібно сказати його назву. (Діти називають гриби, які з’являються на дошці)
VII. Підсумок уроку
14. Вправа «Ток-шоу»
- А зараз давайте пофантазуємо. Уявіть, що у нас не урок, а ток-шоу. Одна частина учнів – це гості, інша – глядачі. Як правило, на ток-шоу глядачі дають запитання гостям. Отже, учні-глядачі повинні придумати запитання, які стосуватимуться сьогоднішньої теми уроку, і задати їх учням-гостям.
15. Виставлення оцінок
VIII. Домашнє завдання
Ст. 122-123, прочитати статтю, відповісти на запитання.